onsdag 23 februari 2011

Tankesmedjans tips

Lyssnade på P3s Tankesmedjan som dagen till ära hade ett intressant inslag. Detta med anledning av det resultat som presenterats av regeringens satsning på jobbcoacher. Nåja Tankesmedjan skriver såhär om sitt inslag:
"Det har visat sig att de som haft jobbcoach haft svårare att få jobb än de som inte haft det. Därför ger vi er rådet idag - håll dig jääävligt långt borta från arbetsförmedlingen. Och, vad ska du göra istället?"
Det värsta är att de har rätt. Så länge jag har varit inskriven på Af så har jag inte haft nytta av dem på något sätt. De stjälper mer än det hjälper. Hade jag haft valet att slippa dem, hade jag gärna det. Jag har inga bra erfarenheter av dem. Är verkligheten så eller har jag bara otur? Lyssna på Tankesmedjans 10 tips till unga arbetslösa. Här följer de tio tipsen, men för att veta vad de menar och få en djupare förklaring bör du lyssna på programmet. Tipsen kommer 16.25 in i programmet. (Hinner och orkar jag ska jag skriva ner vad de sa ord för ord. Men jag lovar inget.) Här kommer deras tips i alla fall.
"1. Åk på CSN-semester alt. läs en distanskurs. Finansiera utlandsvistelsen med csn-pengar helt enkelt. 
2. Problem med lån? det finns alltid något att hämta. Någon har dött=sorgligt=behöver psykologhjälp=papper=överklaga hos csn. 
3. Gå med i ett ungdomsförbund. 
4. Stjäl koppar (metallen).  
5. Skriv en deckare. 
6. Få en diagnos, helst Asperger. 
7. Gå i kloster (Karmelitordern!?). 
8. Sälj din kropp. 
9. Skapa en Fas 3 verksamhet. 
10. Ta värvning i främlingslegionen."
(Ur Tankesmedjan, Sveriges radio P3, 23 februari 2011.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar