onsdag 5 januari 2011

Skriv rätt snälla människor

När man skickar in en ansökan ska man vara noga med stavning, formulering etc. Det gäller tydligen inte jobbannonserna. Detta hemska hittade jag nyss. Som språkvårdare ryser jag när jag ser det. Undrar just om det är arbetsplatsen eller arbetsförmedlingen som är inkompetenta på att skriva rätt.

Med hänsyn till företaget har jag censurerat en hel del. Men allt rödmarkerat har något fel i sig.


Nu kan det se lite rörigt ut, men det felaktiga är rödmarkerat i kursiv stil medan min korrigering/det korrekta är i grön stil. Då sätter vi igång med rättandet.

Mamma ledighet är ett ord - mammaledighet.

En personal är felaktigt. Ordet personal är ett samlingsbegrepp för en grupp anställda. Korrekt svenska i detta sammanhang hade varit att skriva en person eller en anställd eller möjligtvis en ersättare.

Bla skrivs bl a, alltså med mellanrum mellan "bl" och "a".

Uppräkningen av Kassa, Reception in/ut checkningar, Servering, disk, städning, yttre renhållning är inte konsekvent skrivet. Man har inte versal (stor bokstav) i början på orden.

In/ut checkning skrivs ihop och med bindestreck - in-/utcheckningar.

Arbets tiderna är ett ord - arbetstiderna.

Klockslag skrivs inte 06´00-22´00 utan med punkter - 06.00-22.00.

Extra personal är både rätt och fel. Man kan skriva både extra personal och extrapersonal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar